Deník nejen o počasí

Tento deník je soukromý, prosím opusťte jej. Odkazy na moje meteorologická data a záznamy umístěné v pravé horní části stránky a tato data můžete pro vaše nekomerční účely použít libovolně. This is a private diary, please leave it. However, you may freely use the links to my weather measurements and data located in the upper top corner of the page and these data for your non-commercial purposes.

Archiv

2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003
Meteozáznamy 2023
Aktualni data
Statistika
Graf měsíc
Epigramy

29. prosince 2023: Izobary nad Evropou se dnes dají splést s rovnoběžkami. Nad středomořím tlak vysoký, na severu nízký a u nás máme zonální proudění. Je teplo, ale neprší a trochu prosvěcuje sluníčko, takže docela dobrý.

27. prosince 2023: Oba svátky vánoční byly příkladem mimořádně hnusného počasí v západní atlantické cirkulaci. Pršelo nebo mrholilo, fičelo, teplota kolem devíti stupňů. Na některých řekách se zvedly hladiny až na povodňové stupně, například do Pastvin přitékalo v pondělí 80m3 na vteřinu a hladina stoupala tak, že zvedli odtok a v Nekoři teklo 40m3 a hladina byla přes 130cm. Chvíli hrozilo, že budou zvedat na 50, což by už asi ohrozilo i chaloupku, ale nakonec k tomu nedošlo a tak snad zůstalo jen u zatopené zadní zahrady. Dnes v noci se k nám probojoval od jihu vliv výše a vyjasnilo se, takže teplota klesla pod nulu. Na horách, hlavně ve východní polovině, kupodivu sníh zbyl a tak se dneska běžkovalo pěkně, ovšem byly to totálně jarní podmínky.

24. prosince 2023: Turbulentní počasí pokračovalo i den před vánocemi, jen s tím rozdílem, že hranice sněžení klesla, takže během dne napadlo v Liberci asi 25cm sněhu a sněžilo ještě večer. Na horách samozřejmě sněžilo také, a protože to měl být poslední mrazový den v tomto roce, šli jsme odpoledne na běžky. Sněhu byla opravdu fůra, klasika byla asi lepší volba a i směs modrého extra s fialovým se nakonec ukázala jako celkem dobrá, i když trochu to přece přimrzalo. Na tyči už bylo 65cm a je velká škoda oteplení, které přišlo už během noci, protože to se sněhem nejspíš hodně zamává. Teď už sníh dole ve městě úplně teče.

22. prosince 2023: Včera jsme zažili dost turbulentní počasí. Mohutná výše nad Azorami a hluboká níže nad jižní Skandinávií se postaraly o vichřici s nárazy na hřebenech kolem 25m/s a intenzivní déšť skoro celý den. Nisa v Liberci večer stoupla na 1.SPA. V noci se pak ochladilo, takže začalo i sněžit, ale celkově srážky ustávaly a hladina řeky zase klesla. Na horách připadl sníh, Béďov hlásí 25cm, ale vítr se moc neuklidnil, takže to tam asi moc příjemné nebude. Uvidíme, třeba zítra...

18. prosince 2023: Dneska to vypadá na výraznou inverzi. Jsme pod vlivem tlakové výše a proudí to k nám od jihozápadu. Noc byla po dlouhé době jasná a v údolích pěkně přimrzlo, dokonce i silnice byly ráno slušně namrzlé. Zato na hřebenech hor je už teď za svítání teplo, kupříkladu Sněžka má 3,5 stupně.

14. prosinec 2023: Obleva trvá spolu s tím, jak trvá převážně západní až severozápadní proudění. Venku je vesměs fakt hnusně, i když například v úterý v Praze bylo přes poledne sluníčko a osm stupňů, takže jsem běžel v krátkém rukávu. Ale tady na severu je to za této situace onen pověstný nočník. Pokud jde o vánoce, tak modely trochu váhají. Nejdřive to vypadalo jasně na cyklónu nad Skandinávií a vlhký avšak akrtický luft od severu a tedy sníh, pak zase že ne, že ta cyklóna bude víc nad oceánem, takže pro nás by to byl severozápad a sníh maximálně tak na hory.. ale teď je zas aktuálně zpět ve hře původní scénář se severem a sněhem i v nížinách. No tak jsem zvědav, co z toho vyleze.

9. prosinec 2023: Celý týden jsme si užívali zimní počasí. V pondělí jsem vyzkoušel i vyšplhat na pásech na Pláně. Šlo to, ale přece by to bývalo chtělo toho sněhu víc. Ale na běžky byla celý týden pohoda. Teď se ale cirkulace mění a vrací se k západnímu a pak asi severozápadnímu směru, takže obleva je jasná. Otázkou je, jak dlouho bude panovat a jestli vyjde modelu jeho současná představa, že se Azorská výše postupně vysune zas k severu a pošle k nám zas arktický vzduch. To by totiž znamenalo, že po dlouhé době byl o vánocích sníh.

3. prosinec 2023: V pátek a v sobotu se tlaková níže nad Alpami v kombinaci se studeným prouděním od severovýchodu postarala o vydatnou sněhovou nadílku. Ale jak to tak bývá při této situaci, většina sněhu spadla jižněji a k nám na sever se zas tolik toho sněhu nedostalo Na běžkách se dá vyrazit asi téměř všude, v Ďábličáku, Brdech, určitě i na Mutince. Ale sníh je i u nás, to zas jo, dole asi 20cm, na horách tak 30-50cm. Jizerky jsou upravené, jen vlaky ještě nemají sezónu a tak ten v 10:38 končí v Desné.. Takže jsme museli zaimprovizovat a přeběhnout Jizerky v opačném směru. Není mnoho pozitivních věcí v té dnešní době, mezi jednu ale patří, že osmnácktka na Béďov teď jezdí každou hodinu.

29. listopadu 2023: Zima to myslí vážně, nebyl to jen takovy první záchvěv, jak to bylo například loni. Od severovýchodu k nám teče arktický vzduch a tak panují celodenní mrazy a sníh leží i v nížinách. Na Jizerkách leží 30-40cm, ale lyžovat se nedá, protože lesáci ještě nedali pokoj a všude je to rozježděné. Ale sá se lyžovat na Štěpánce, tam to dokonce už dvakrát projeli rolbou.

25. listopadu 2023: Níže na Pobaltím a zima je tu! Chumelilo sice už včera, ale to sníh ještě nezůstával ležet, snad jedině na kopcích, ale stejně to spíš bylo takový mejdlo. Ale dnes ráno už jsme měli na zahradě 5cm a bylo třeba odhrabat, abych mohl vyjet proběhnout se na Béďov. Tam už bylo sněhu víc a ráno ještě nikde nikdo, takže jsem po kanále běžel tak deset čísel hlubokým sněhem. Na cestách s pevným podkladem by to bylo už na běžky a taky že jsem lyžařů později několik potkal. Ale pěšáků bylo víc, stopa neměla zatím šanci. Sneží i dál, takže zítra už to možná na ty lyže opravdu bude.

22. listopadu 2023: Níže ustoupila nad Černé moře a nad střední Evropou se roztáhl pás vysokého tlaku. A tak se ochladilo. Dokonce to vypadá, že dnes bude rovnou první ledový den, protože teplota klesla pod nulu už včera večer a udržela se tam během celého dnešního dne. Sice se má přechodně zas trochu oteplit, ale nejspíš až později v noci, takže mráz do půlnoci asi vydrží.

20. listopadu 2023: Nad Evropou je mělká níže a lifruje od západu oceánský vzduch. To je přesně situace, kdy platí, že Liberec je nočník republiky. Dnes leje nebo intenzivně mrholí celý den, psa by nevyhnal.

19. listopadu 2023: Včera dorazil od severovýchodu do střední Evropy další pozdrav zimy a tentokrát přinesl sněžení i do středních poloh. My jsme u toho ale nebyli, protože jsme ve čtvrtek odjeli do Budapešti a teď se právě vracíme. I v maďarské metropoli nebylo nijak zvlášť teplo, ale naštěstí se nesplnila chmurná páteční předpověď, že bude celý den lejt. Fičelo sice hodně, ale pršelo jen trochu. Navštívili jsme tentokrát nová místa. V pátek jsme byli konečně ve Velké synagoze a taky v budově parlamentu. Oboje jsou velkolepé stavby a za prohlídku rozhodně stojí. Synagoga byla příjemné místo, na rozdíl od většinou neútulných studených křesťanských katedrál tady bylo světlo a celkem útulno. Zásluhu na tom májí určitě teplé barvy výzdoby a všude spousta dřevěných prvků. V sobotu bylo zas slunečno, ale velký vítr. Původně jsem měl naplánovaný běh, přes nové, zatím nám neznámé hegy, ale bacil tomu zabránil, takže jsme to pojali jen jako procházku. Najdřív jsme si prošli Margitsziget a potom busem na tři přestupy jsme dojeli na okraj pěkné vilové čtvrti. Odtud jsme došli lesem až na malou ale výbornou rozhlednu u nějakého vysílače, ale protože fičelo opravdu dost, moc jsme se tam nemrcasili a dalším lesem sešli na "lesní" konečnou tramvaje Huvosvolgy. Jen tak tak jsme pak stihli v tržnici jídlo a nákup pálinky. Večer jsme ještě vyrazili na vánoční tržík a ruské kolo.

12. listopadu 2023: Tak včera Martin přijel nepřijel na bílém nebílém koni :-). Na horách sníh opradu napadl, jinde jen pršelo. A naštěstí do Chrastu, na pomezí východních Čech a Vysočiny, dorazil déšť až pozdě odpoledne, takže 25km v lese při dušičkovém závodě bylo až na úplný koneček v suchu.

9. listopadu 2023: Do deníku není co psát. Situace je víceméně stále stejná, západní až severozápadní cyklóna. Žádný vpád zimy se tedy zatím nekoná, alespoň ne v běžných nadmořských výškách. V Alpách už trochu nasněžilo a začal chodit lawinenreport. Nekoná se ani žádné mimořádné teplo. Prostě listopad, spíš vlhké a syrové dny, občas (například dnes) proložené trochou příjemného slunce.

2. listopadu 2023: První listopadové dny zatím nepřinesly žádnou změnu, vše se odehrává v režii hlubokých níží přicházejících z Atlantiku. Momentálně nás má v drápech snad prý nějaký pozůstatek emerického hurikánu.

29. října 2023: Vládu nad počasím v Evropě převzaly tlakové níže přicházející z Atlantiku. Tím pádem je šmytec se slunečným počasím, celý týden převládala většinou zatažená obloha a často pršelo. Co se teplot týče tak není ani zima ani teplo a rozdíly mezi dnem a nocí velmi malé, stále kolem deseti plus mínus tři stupně.

23. října 2023: Zajímavé počasí panovalo oba víkendové dny. Sobota přinesla krásné babí léto, i když tady u nás to teplotně zas žádný úplný extrém nebyl. To na Moravě údajně padla někde pětadvacítka, takže měli letní den. V neděli k ránu začalo intenzivně pršet, nejspíš nějaká výšková cyklóna, a zdálo se, že závod v Janově bude tragédie. Ale nakonec se to stačilo odebrat do Polska a závody byly krásné, přestože byl les nacucaný. Dokonce se pak roztrhala i oblačnost a svítilo slunce, takže odpoledne bylo už zase hezké. Letošní podzim je příjemně teplý, uvidíme co bude dál.

20. října 2023: Na tento víkend modely dlouho předpokládaly, že se přímo nad námi tady na severu vytvoří výrazné frontální rozhraní studeného arktického vzduchu na severní straně a velmi teplého na jihu, přičemž teplotní i tlakový gradient budou veliké a počasí bude zajímavé. Nestalo se tak, to rozhraní je nakonec mnohem víc na severu ale počasí je zajímavé i tak. Křivka teploty dnešního večera připomíná spíš osciloskopický záznam nějaké lehce zmršené komunikační linky :-). A ty skoky nahoru a dolů nebyly jen v čase, ale i v prostoru. Když jsem jel na kole z posilky domů, střídaly se ostře ohraničené pásy vyloženě teplého vzduchu s pásy chladnějšího. Zvláštní jev to byl.

18. října 2023: Dnes v noci se vítr utišil, bylo jasno, a tak poprvé v této sezóně ráno teplota klesla mírně pod nulu. A to nejen v přízemní vrstvě.

16. října 2023: Je to trochu jako na houpačce. Ve druhé polovině minulého týdne se opět oteplovalo. Ve středu to ještě dokonce bylo na opolední cyklovyjížďku v letním oblečení a v sobotu dopoledne, když jsme jeli na štafety do Krouny, bylo chvílemi až 22 stupňů. Samozřejmě fičelo hodně, protože izobary byly nad střední Evropou nahuštěné jako vždy za této situace. Pak k večeru přešla studená fronta a teplota sletěla volným pádem během hodiny o šest stupňů a během noci pak o dalších deset, takže včerejší ráno bylo velmi chladné. Dopoledne sice slunce vzduch trochu ohřálo, takže nedělní závody byly krásné, ale odpoledně pak přišly intenzivní přeháňky a teplota klesla na pět a tam už zůstala. Jestli se dnes v noci vyjasní a utiší vítr, bude možná mrznout.

10. října 2023: Máme za sebou studenou frontu s výraznými srážkami. Na hřebenech hor se na ní objevil první poprašek sněhu.

8. října 2023: Uplynulé dny z pohledu počasí moc zajímavé nebyly. Převládalo stále relativně teplo, především na začátku týdne. Vyuužíval jsem toho a byl jsem ještě v pondělí odpoledne na kole a v úterý jsem běžel z Béďova do Jablonce. Odpolední maximum se ještě vyšplhalo přes dvacet stupňů. V noci na středu přešla první fronta a tak odpolední teploty šly asi o pět stupňů dolů. Dnes v noci přešla další fronta a ochlazení bude výraznější. Zajímavý byl průběh teploty před frontou. Přes den bylo kolem 16°C, ale večer a v noci teplota začala stoupat a vyšplhala se o půlnoci na 18°C. Potom začalo pršet a šlo to dolů, takže teď ráno je 7°C.

30. září 2023: Ve druhé polovině posledního zářijového týdne zase převládlo slunečno, teplo a poměrně větrno. Byli jsme v Krkonoších a šli jsme přechod ze Szklarskej Poreby do Svobody nad Úpou s přespáním na Luční boudě. Pátek byl naprosto jasný a teplý, takže jsme celý den šli v kraťasech a tričku. Lidí bylo dost, ale na Krkonoše to ještě celkem šlo. Šli jsme po žluté na Sněžné Jámy a pak stále po červené hřebenovce až k odbočce na Luční a tou pak na Boudu. V noci na sobotu ale přešla slabá fronta, takže ráno bylo jen asi deset stupňů, slabě pršelo a fičelo. Na Sněžku jsme šli sami, nahoře jsme byli v podstatě taky sami a to zažít je asi celkem rarita. Cestou na Jelenku se to začalo protrhávat a byly krásné výhledy na drama mraků pod námi. Postupně se počasí lepšilo a zatímco na Pomezkách byla ještě dost kosa, na Rýchorách už jsme se hřáli venku na slunci. Do Svobody jsme to zvládli v pohodě v limitu, měli jsme do odjezdu vlaku ještě asi půl hodiny. Domů jsem si pak užil trochu šotoušských zážitků, neboť tratí z Trutnova do Paky jsem nejel asi třicet let. Celkem jsme ušli za ty dva dny asi 53km s převýšením 2000m.

25. září 2023: Po páteční frontě, na níž přece pár milimetrů napršelo, se opět udělalo hezké počasí, ale zatím výrazně chladnější. Odpolední maxima jsou asi 15 stupňů, což je o deset méně než před frontou. Podobně se ochlazení projevilo na ranní teplotě a to je znát ještě víc, protože jízda na kole ráno do práce při 5°C je náročná, pakliže člověk na to po létě není člověk zvyklý.

21. září 2023: Začíná sice podzim, ale letní počasí pokračuje. Ve střední Evropě vládne podzimní Sibiřská anticyklóna a atlantické cyklóny na ni narazí a obvykle jen zahustí izobary. Jen sem tam proniknou hlouběji do středu kontinentu. Prší tedy jen občas, jinak je nádherně. Ty zahuštěné izobary mají ale jeden méně příjemný efekt a sicě že stále od jihu až jihozápadu fičí jako blázen.

18. září 2023: Víkend na Nekoři se vydařil. V pátek jsem si objel Lanškroun a okolí a taky zajel do Mladějova. V sobotu byly krásné závody na klasice na Studeném. Výhledy cestou na start i z cíle byly dechberoucí. A odpoledne jsme ještě stihli výlet na Severomoravskou chatu a Jeřáb.

15. září 2023: Fronta od západu, která včera přešla přes střední Evropu, neměla u nás na severu výraznější projevy. Spadlo jen pár kapek, ale ochladilo se poměrně výrazně, ranní teplota je po nočním vyjasnění 6°C, takže možná někde byly i přízemní mrazíky. Tlak opět ale stoupá a víkend opět slibuje, tentokrát už opravdu, babí léto.

10. září 2023: Dalo by se říct, že je úplné léto, ne to babí. Odpoledne totiž teplota spolehlivě stoupá přes pětadvacet. Včera jsme jeli na Kvíčalu a proklusli se po Jestřebkách. Když člověk zastavil, bylo vedro pěkné.. A dneska jsme si teplíčko užili na béčkovém žebříčku v Hronově na Jírově hoře. To jméno mi bylo hnedka povědomé, protože tam měla stát jedna z tvrzí pevnostní linie. Ale co se tvrze týká nestihli ani kopnout, stojí tam jen izolované sruby. Kolem jednoho jsme šli na start. V lese to bylo docela fajn, nebýt toho, že jsem se v jednom místě chvíli nesoustředil a zamotal se do cest, čímž jsem nakoupil pětiminutovou chybu.

6. září 2023: Anticyklóna přinesla do střední Evropy krásné babí léto.

3. září 2023: Výběžek nakonec dorazil, i když to nebylo úplně podle původních představ meteorologických modelů. Ve středu odpoledne pršet přestalo a oblačnost se protrhala, takže to ješte dalo na malou vyjížďku, se spodním trikem a dlouhými rukávy, do Zvůle. Čtvrtek byl už slunečný, a celkem podle představ větrný, takže místo kola jsme šli pěšky podél Hamerského potoka do Hradce. V pátek už byla první etapa závodů a chtěli jsme na ní jet na kole. Modely původně tvrdily, že už bude slunečno, jenž ono bylo ráno zataženo, zima, a pak začalo i mrholit. Takže jsme jeli autem. Odpoledne se naštěstí udělalo líp a v lese už to bylo v pohodě. Sobota konečně vyšla. Bylo polojasno a teplo. V závodě to sice znamenalo několikrát ždímat čelenku, ale odpoledne na kolo to bylo super. Okruh přes Kanadu byl krásný. Dnes ráno překvapila zatažená obloha a déšť.. naštěstí jen lokální a krátký a v Číměři nepršelo, takže v lese bylo sucho a bylo chladněji, takže se běželo líp.

30. srpna 2023: Venku je 12 stupňů a mrholí. Slibovanému výběžku se do střední Evropy nechce. Co dodat. Jdu se v dešti proběhnout kolem Mutiny.

28. srpna 2023: Nad severní Itálií se vytvořila níže. Druhá je nad Polskem a mezi nimi leží v brázdě fronta. Takže prší prší jen se leje a na Mutinku nejedeme. Tede ne že bychom nejeli vůbec, ale vyrazíme až v úterý, protože od středy by se mělo ve výběžku udělat lépe a na íkáčko už snad bude hezky. Za uplynulých 48h spadlo 35mm deště.

27. srpna 2023: Celý uplynulý týden byl letní. Bylo teplo, a kromě středy a noci na čtvrtek bylo stále i hodně vlhko. Přes den si na to už trochu zvykám, ale noci jsou bídné. Včera započala změna, přechod k severozápadní cirkulaci. Ráno první pásmo srážek, v noci na dnešek druhé, velmi výrazné.

21. srpna 2023: Zatím žádná velká změna v situaci nad střední Evropou, i když bouřek bylo o víkendu méně, hlavně v sobotu. Byli jsme v Nekoři, kde se teplo díky Orlici snáší mnohem líp. Tím spíš, že díky přeradě je voda pěkně chladná a průtok relativně stabilní. V sobotu ráno jsem se proběhl po Studeňáku a pak jsme celý den montovali dynamo, spojku a tak. V neděli pěkný švih na kole do Záhoří.

17. srpna 2023: Při zemi nevýrazné tlakové pole, ve výšce nejaká mělká níže, vzduch vlhký jako prase. Výsledkem jsou docela silné bouřky vyskytující chaoticky po celkém území. Kolem půlnoci bylo včera 23 stupňů a 90% vlhkost. Skleník, že by jeden chcípnul. Vzpomněl jsem si na vyprávění Adély o tom, jak bylo v Singapuru :-O.

14. srpna 2023: Vrátilo se k nám léto a odpolední teplota šplhá ke třicítce. O víkendu jsme byli u Lužických jezer a ve Spreewaldu. Cesta se v pátek trochu vlekla, takže na kolo jsme sedali až skoro v jednu. Překvapivě není tak snadné udělat na té naprosté rovině průměr ke 30km/h, jak jsem si myslel. Je to úplně jiné než ve zvlněném terénu, kde se tempo různě střídá a z kopce si člověk může trochu orazit. Tady se musí dupat a dupat, žádný oraz není k dispozici. K tomu se občas bloudí ve změti cyklostezek, takže průměrka jde dolů ;-). Objeli jsme ale co jsme chtěli, tedy celý horní Spreewald, asi 95km. I okurky jsme ochutnali. V sobotu se mi jelo lépe, to jsme obkroužili téměř všechna jezera, od Barwalder až po Partwitzer. Skoro všude byly cyklostezky a někdy to byly dálnice rovné jak když střelí, konec v nedohlednu. Nakroužili jsme tam přes 130km. Jezera jsou nádherná, voda jako u moře, čisté písečné pláže. Jen ta sůl v té vodě chybí, no..

9. srpna 2023: Cyklóna se víceméně retrográdním pohybem odstěhovala na severzápad nad severní Atlantik a spolu s originál atlantickou cyklónou jihozápadně od Islandu tvoří zajímavý obrazec. A ještě i dnes má na nás vliv a lifruje nám celkem intenzivní déšť. Ale tím doufám její život končí a budeme mít zase chvíli neteplejší a nejsušší léto v historii.

7. srpna 2023: Od soboty 8:00 napršelo 50mm srážek. Tlaková níže se totiž přesunula postupně nad Balt a valí k nám vlhký a studený vzduch od severu. Takže prší furt a furt a vlastně mně překvapuje, že napršelo jen těch 50mm. Včera na závodech to sice byly těžké bahenní orgie, ale při závodě se déšť zrovna zklidnil, takže až na to bahno a vlhkost 100% to vlastně docela šlo.

5. srpna 2023: Střední Evropa je pod nadvládou tlakové níže, která má střed někde nad Maďarskem, a s ní spojená fronta se vlní přímo nad námi. Prší vydatně a vytrvale. Díky tomu, že se fronta vlní, se nepohybuje úplně předvídatelně, takže nakonec přes den v Račicích, kde jsme se byli podívat na Jondu závodícího na MČR na krátké trati, bylo relativně dobře, to jest pršelo jen mírně. Zítra to asi na orienťáku v Dubé bude horší. Bude to dobrodružné.

1. srpna 2023: Přes střední Evropu přechází další fronta, je výrazná a celkem vytrvale na ní prší na celém území. U nás teď v poledne zatím 17mm.

28. července 2023: Oceánské proudění setrvává od minulého víkendu a nějaký déšť se vyskytuje prakticky každý den. Kliku jsme měli včera na druhé etapě Bohemia Orienteering, protože krátkodobý výběžek vyššího tlaku se ráno a dopoledne postaral o pěkné počasí a stihli jsme, i když už za zatažené oblohy a občasných kapek i výlet v okolí Sloupu. Pršet začalo až později odpoledne.

21. července 2023: Proudění se nám postupně mění na západní až severozápadní oceánské, takže teploty jdou dolů a to je příjemné v noci. Občas prší a dost fouká, což už je méně příjemné.

16. července 2023: Včera k nám od jihu dorazil horký a suchý vzduch a měli jsme tropický den, zatím nejteplejší v tomto roce, a troufám si odhadnout, že už jím možná zůstane. Odpolední teplota vyšplhala k 35 stupňům, v Plzni snad údajně až na 39. Budeme-li noc uvažovat v rozmezí 22:00 - 6:00, pak byla výrazně tropická, neboť ještě v jednu bylo 25 a ráno v šest 22 stupňů. Teprve pak přišla sudená fronta s deštěm a ochladilo se na devatenáct.

13. července 2023: V pondělí vyvrcholilo horké počasí odpoledními bouřkami, při kterých jsem v jeden okamžik naměřil 25mm během půl hodiny. Další dny šly teploty mírně dolů, ale díky oblačnosti je v noci nepříjemně, na středu byla noc téměř tropická a hnusně vlhká. Dnes v noci přešlo další pásmo bouřek.

9. července 2023: Pásmo bouřek způsobilo ve středu mírné ochlazení, ale od pátku teploty šplhají vzhůru a dnes již překračují tropickou třicítku. V Nekoři bylo příjemně na kolo, v pátek jsme byli na Šerlichu a včera jsem jel prozkoumat polskou stranu hor. Tam jsem zažil celkem šok, protože silnice tesně přiléhající k hranici byla skvělá, pak i asi 5km silnice 389 "Sudetenstrasse", směrem na Schronisko Jagodna bylo super.. avšak následovalo 15km cesty, která se určitě mohla v době svého vzniku, to jest ve třicátých letech, pyšnit mnoha superlativy, ovšem od konce války na ní nikdo ani nesáhl, takže už připomíná silnici jen vzdáleně. Místy už chybí asfalt úplně a lezou jen kameny, místy ještě kousky asfaltu zbývají, ale málo. Devět kiláků jsem jel 45 minut.. z kopečka. Pak jsem na prvním rozcestí raději uhnul zpět do údolí Orlice. Škoda, protože silnice by to byla krásná.

3. července 2023: V pátek večer to byla studená fronta a v neděli ráno okluzní, které tvořily počasí uplynulého víkendu. Po jejich přechodu se celkem rychle protrhala oblačnost a počasí tak na letošní Veteraniádu, která se konala na jižních svazích Ještědského hřebene, bylo celkem ideální. Výhledy z louky nad Hodkami, kde bylo centrum závodu, byly nádherné. Je to magické místo.

27. června 2023: Víkend přinesl docela příjemné počasí, beze srážek a s odpoledními teplotami pod 25 stupňů. Kazil to trochu ten věčný vítr, který nám v sobotu na kole při návratu z Ráje, po 100km, dal celkem zabrat. Včera se opět oteplilo na skoro třicítku, ale díky suššímu vzduchu to byl krásný příjemný letní den. V noci přišla od západu fronta a ukončila tuto epizodu.

24. června 2023: Včera noci přecházela výrazná fronta, která ale nakonec u nás nepřinesla žádné velké lijáky. Na radaru vypadala celkem hrozivě ale v reálu kromě toho, že se rozfoukalo, spadlo jen asi 1,5mm deště. Dnes v noci pršelo znovu, tentokrát déle a klidně, takový klidný deštík. A ochladilo se dokonce pod dvacet, ale jakmile se roztrhá oblačnost, půjde teplota určitě nad dvacet a mohlo by být celkem příjemně.

21. června 2023: Slunovrat a nástup astronomického léta přinesl první vlnu opravdu teplého počasí. A jelikož se v noci zatáhlo, nečekaně přišla rovnou i tropická noc. Teplo mám rád, ale horké noci nemusím. Dnes v noci neklesla teplota pod 21 stupňů.

19. června 2023: Ještě v sobotu se přeháňky a bouřky honily po celém území. Přál jsem si, aby mě žádná netrefila v lese nad Želbrodem během závodu žebříčku B Čechy. Nejdřív to vypadalo, že je to bez šance, protože deset minut před startem začalo pršet a hradba mraků nedávala naději. Ale byla to konvekce, žádná fronta, a tam se nedá předpovídat skoro nic, takže nakonec jsem měl štěstí a celý závod jsem dal bez deště. Náročné to bylo, takový koncentrát kopců se jen tak nevidí ;-). Ovšem nedělní klasika byla ještě výživnější. To už nepršelo vůbec, na dva nebo tři dny tady bude úřadovat výbežek a měl by od těch odpoledních zalejváků chvilku pokoj.

16. června 2023: Tak už se nám zase vrátila "výšková níže", tentokrát voxiduje nad východním Polskem a Pobaltím. A tak máme zas od úterý na denním programu odpolední slejváčky. Včera jich bylo jen málo a zůstaly jen nad horami, takže na Branžeži bylo odpolední proběhnutí fajn. Bylo polojasno, bez skleníku a ani žádné vedro.

12. června 2023: Stabilní tlakové výše jsou fenomén, kterého si užíváme v poslední době celkem hodně. Ta, která dosud působila nad Británií, se teď zad přesunula nad Pobaltí a Rusko a tím vypudila deštivou brázdu víc na jih. Proudí k nám sušší vzduch a je příjemněji. Takže víkend byl fajn, až na ten všudypřítomný a věčný vítr. Včera jsem jel Tour de Bier po Lužickohorských pivovarech. Do Lípy to svištělo jako blesk, jednak po rovině (až na Výpřež, samozřejmě) a jednak víceméně po větru. Z Lípy do Lípy přes kopce to už šlo poněkud hůře, tam je to co kopec, to dvanáct procent. Šenovka má sice jen tři, ale zas je dlouhá patnáct kiláků. Silnice z Kytlice do Chřibské byla krásná, za to úsilí to stálo. U Falkenštejna jsem si dal Emila a pak u Kočičáka Sumečka. Návrat vlakem, 125km mi stačilo. Navíc by to bylo proti tomu zkur..ýmu větru ;-).

9. června 2023: Počasí je beze změny. Mělká níže, v ní se vzduchová hmota točí a tak každé odpoledne přicházejí od východu docela rozsáhlé a vydatné deště. Je jako ve skleníku a přestože vedro rozhodně není, příjemné povětří to rozhodně taky není. Člověk se zpotí jakmile se pohne.

6. června 2023: Ze středomoří se k nám nakulila mělká brázda a v ní fronta. Včera začalo pršet už večer a do dnešního poledne napršelo 18mm srážek. Po dvou týdnech beze srážek je to vítaná zálivka.

3. června 2023: Na sever od nás už nějakou dobu sedí anticyklóna a blokuje frontální aktivitu z Atlantiku. Nad středomořím je naopak oblast tlaku nízkého. Mezi těmito útvary se táhne čára, na které se každý den tvoří bouřky a přeháňky. My jsme teď byli týden ve Francii v Clermon Ferrand a Bordeaux, takže téměř na hranici toho rozhraní. Naštěstí jsme nikdy nezmokli, jen nám přeháňka několikrát zařídila "prádelnu". Doma v tomto období vůbec nepršelo, zato každý den foukal protivný vítr.

22. května 2023: První letní víkend je za námi. Ještě v pátek žádné velké teplo nebylo, ale od soboty k nám proudí teplý vzduch od jihovýchodu. Je také o dost vlhčí, takže odpoledne se dělají přeháňky a bouřky. Včera jsme jednu měli v zádech celou cestu od Berzdorfersee až ke Kocourovi. Naštěstí se moc nepohybovala, spíš jen strašila hrozivě černou oblohou. Pak se rozpadla a tak jsme od Kocoura nakonec místo vlakem ještě jeli na kole a tím jsme udělali denní rekord 172km. Cestou do Varnsdorfu jsme u Eibau přejížděli po mostku starou zarostlou trať a já myslel, že mě šálí zrak. V roští asi sto metrů daleko směrem na Eibau stála světelná předvěst a na ní stále sveřepě svítila "výstraha". Asi pro srny a zajíce, aby věděli, že mají o kus dál očekávat "stůj" :-). Já bych spíš očekával, že buď je trať zrušená a bude tam výkolejka a výstražný terč nebo zrušená není a pak by ale měla být sjízdná. Jenže ve století úředníků holt o absurdity není nouze.

16. května 2023: Alpská níže se rozplizla víc na sever a s ní spojená fronta včera přinesla celodenní intenzivní déšť. Spadlo dohromady asi 20mm srážek. Teď by se měla níže vyplnit a obě oblasti vysokého tlaku propojit pásem. Takže by mohlo snad být pár dní teplejší a slunečnější počasí. Ale potom modely naznačují vznik další níže nad Středozemním mořem a opakování celé situace.

12. května 2023: Současná konstelace tlakových útvarů je velmi zajímavá. Na západě dlí sveřepá Azorská výše. Na východě taktéž sveřepá výše pobaltská. Na severu a jihu jsou pro změnu tlakové níže a my jsme uprostřed toho. Důležitá je hlavně ta níže nad Alpami, která je plytká, ale prší z ní v Itálii a Rakousku celkem hodně. U nás spíš jen na jihu, i když teď zrovna nějaké konvektivní lijáčky dorazily i k nám na sever.

9. května 2023: Situace se příliš nemění, pobaltská anticyklóna se drží na místě. Máme tedy celkem slunečno, ale chladno a větrno. Včera ráno klesla teplota pod nulu nejen při zemi. Ti, co na Rumcajsovkách spali ve stanech na shromaždišti, museli zažít celkem frišné ráno.

5. května 2023: Nad Pobaltím je výrazná anticyklóna a blokuje frontální činnost od západu, takže jsme teď měli několik poměrně slunečných dnů beze srážek. Ale vzduch, který kolem ní proudí od východu nebo spíš severovýchodu, je studený, takže žádné velké teplo není. Druhá výrazná anicyklóna je Azorská. Ta je posledních několik měsíců dost urputná a snaží se dostát mapám průměrného rozložení tlaku v meteorologických příručkách. A tak mají Španělé suché a teplé počasí.

2. května 2023: Na Moravu jezdíme na jaře i na podzim "za teplem". Letos to úplně teda nevyšlo, protože kromě pondělí, kdy díky slunci se vzduch trochu prohřál, teplo nebylo. Na kolo jsme sice v neděli vyjeli, ale ledový vítr ze zarýval do morku kostí. Bez návleků na ruce i nohy a většinu čas ani bez bundy by to nešlo. Tentokrát jsme nebyli na Pálavě ale v Mutěnicích, takže cyklovýlet částečně pokryl nová území kolem Hodonína a Kyjova a částečně jsme zůstali věrni známým místům, tedy konkrétně Modrým horám.

26. dubna 2023: Kolem tlakové níže nad Skandinávií k nám vpadl studený vzduch. Takže žádné jaro, nýbrž tu a tam poletují sněhové vločky.

24. dubna 2023: Tak na tradiční splutí Jizery Jarda nějak s tím počasím domluvil, že aspoň na chvíli změní kurs a udělá se jaro. Ještě ve čtvrtek bylo nevlídno, ale pak odpoledne teplota začala prudce stoupat a v pátek už bylo jaro, takže jsem se stihl vodvařit stokilometrovým popracovním švihem kolem Žitavských hor. A v sobotu bylo počasí opravdu luxusní. Ta severní anticyklóna se nám postarala o jasno a teplotu přes dvacet. Vodu pustili z přehrady v Josefáči, takže i běžně suchá místa v Brodě a Líšném byla v pohodě sjízdná a užili jsme si to. Závěr akce proběhl tentokrát v Ábelově mlýně, protože stezka na Kozu byla kvůli kácení stromů zavřená. Včera už zase od západu pršelo, ale jen trochu a ještě bylo i docela teplo, takže vlastně taky docela fajn den.

19. dubna 2023: Sarjrajt přichází od východu. Nad Skandinávií je mohutná výše a nad východní Evropou a Balkánem taková rozplizlá níže. A mezi těmito útvary k nám to svinstvo proudí. Dnes odpoledne bylo jen kolem pěti stupňů, fičelo, občas pár kapek deště.

17. dubna 2023: Po včerejším alespoň zčásti slunečném dni, který nám připomněl, že máme jaro, je dnes zase šedivý sajrajt připomínající víc listopad.

15. dubna 2023: Tlaková níže se přesouvá ze severní Itálie na sever až severovýchod a k nám přináší velmi vydatné srážky. Včera pršelo vydatně na celém území, u nás za 24h napršelo 33,3mm. Nastat tato situace v lednu, tak bychom měli sněhu habaděj. Dnes je trochu lépe, aspoň běhat se dá jít, i když hrozí utopení v blátě.

10. dubna 2023: Ani velikonoce nebyly nijak moc jarní. Ve východní části republiky se mrcasila nějaká výšková cyklóna a tak tam pršelo, v nejvyšších polohách i sněžilo, k nám se to ale nedostalo. Závody v Kozlech u České Lípy tak proběhly tentokráte za sucha, nepříjemný byl jen ledový vítr, který ale, jakmile člověk vběhl do lesa a do skalních údolí, zmizel.

6. dubna 2023: Řídícím tlakovým útvarem je teď anticyklóna nad severovýchodní Evropou a kolem ní to k tám fouká studeně. Ráno mrzne až praští, dneska u nás doma minimum mínus šest, k čemuž přispělo vyjasnění a utišení větru, a odpoledne jen lehce nad nulou.

4. dubna 2023: Stejně jako minulou středu mně dneska Ráďa svezla na Maliník a běžel jsem stejnou trasou jako minule do práce. Přestože bylo opět několik stupňů pod nulou, po sněhu minulého týdne ani památky. Nějaké zbytky byly jen na cestě od přehrady do Rudolfova. Chladná perioda minulého týdne a současná chladná perioda jsou totiž rozdílné a mezi nimi bylo o víkendu opět teplejší a deštivé počasí v západním proudění. Sobota byla vyloženě humus, závody na klasice v Růžové u Děčína byly ve znamení krátkých intenzivních lijáků. Jeden mně chytil v nepřehledném prostoru ke konci závodu a chyba byla na spadnutí, naštěstí jsem si ji uvědomil a tak sedmé místo nebylo špatné.

30. března 2023: Ještě včera jsme měli mrazivé ráno. Ráďa mně svezla cestou do práce na Maliník a pak jsem běžel po kanále k přehradě a přes Rudolfov a Liďáky do práce. Sněhu bylo víc než jsem čekal, místy bylo nového sněhu tak 10-15cm, ale na bylo i mnoho míst, kde nebyl sníh skoro žádný, protože chyběl podklad. Asi se ještě dalo někde pošoupat, ale težko říct, jestli by to stálo za to. Ale odpoledne se sever zase změnil na západ a teploty stouply, takže je po sněhu. Dnes lilo jako z konve a když jsme se vraceli z Prahy projížděli jsme bouřkou a slejvákem jako v létě.

27. března 2023: Proudění se stočilo k severu a dneska ráno byla vánice s vichřicí. Napadlo asi 5cm sněhu, ale pak počasí opět přešlo k přeháňkám, kdy se sněžení střídalo se sluncem. Všechno co napadlo ve slunečných obdobích okamžitě roztálo.

25. března 2023: Většinu týdne k nám foukalo od jihozápadu a tak bylo velmi teplo. Ve středu jsem byl poprvé na silničce a ve čtvrtek mi při běhání v Praze bylo vedro i v kraťasech a krátkém tričku. Dneska se stočilo proudění opět k západu, trochu se ochladilo a střídají se krátké lijáky se slunečnými chvílemi. Místy se objevily i bouřky.

21. března 2023: V neděli jsme už nějak neměli dost sil na další túru a taky se mělo kazit počasí, takže jsme den strávili pěším výletem do kaňonu Schlossbachklamm nad Zirlem. Tam už nebylo po sněhu ani památky, totální jaro a jelikož dopoledne ještě i svítilo slunce, připadali jsme si jako skoro jako na letní dovolené. V noci na pondělí pak pršelo a nad asi 2000m n.m. nasněžilo trochu nového sněhu. Nám už to ale bylo fuk, neb jsme se vraceli domů, kde už taky vládne jaro a v Jizerkách už asi běžkování skončilo. Jen na hřebenech Krkonoš leží stále přes metr sněhu.

18. března 2023: Když je málo sněhu, hledají se lehčí túry špatně. Jedna se nabízela z Kuhtai do stejnojmenného údolí jako včera, to jest Langentalu. Ostatně to údolí je opravdu dlouhé, stejně jako to včerejší. Jenže ouha, staví se tam přehrada, takže tohle údolí lze se seznamu túr vyškrtnout. Vzali jsme tedy zavděk sousedním údolím Mittertal a uvidíme, kam to půjde. Hned na začátku ale nastaly menší potíže, cestou do Kuhtai jsem se málem posral, musel jsem prudce zastavit a skočit do pankejtu :-). A pak jsme zjistili, že nemáme nic k jídlu. Náčelník svačinu sice udělal, ale zapomněl ji vzít. No nic, bez jídla se chvíli vydržet dá a pivo jsme nezapomněli. Šli jsme zas jen v krátkém rukávu, ale byli jsme ve stínu a vedro nebylo. Asi v polovině údolí jsme došli skupinu. Měli psy. Vydali jsme se za nimi ale brzo se ukázalo, že nejdou tam, co jsme chtěli. Stáčeli se vlevo přes strmější výšvih do nějakého bočního údolí. Ale pokračovali jsme za nimi, protože se zdálo, že tam možná bude ještě trochu prašanu. Jeden svah se mi obzvlášť líbil, i když byl dost strmý. Za výšvihem se otevřelo pokračování údolí a na strmém konci jakási scharte. Ale bylo vidět několik lidí před námi a ty babky, co jsme před chvílí předešli, tam neohroženě pokračovaly. Tak to musíme taky. No, závěr byl fakt náročný, pořád jsem měl na mysli, že je trojka a pod námi je nějaká schwachschicht, o kterých furt píšou ty lavinové bulletiny. Moc dlouho jsme se nahoře nemrcasili a jeli dolů. Úplný vršek byl nahovno, moc strmý a rozrytý. Pak přišel úsek asi 35st. pěkný skoroprašan, pak zas větrem utažený sníh. Nakonec zase kus pěkného prašanu. Na vyhlédnutý svah jsem zapomněl. A to bylo dobře, protože za námi tam vjela skupina a utrhla lavinu. Nebyla nijak obří a asi by člověka nezasypala, ale přesto bych v ní skončit nechtěl. Ti lidé z ní taky nějak naštěstí vyjeli. My jsme pak ještě vystoupali kus na druhou stranu údolí, dali si pivko, a pak v měkkém sněhu na pohodu sjeli k autu.

17. března 2023: Dneska jsme vyrazili o něco dříve. Bylo to náročné ale vyplatilo se to. Jeli jsme do Lusens a šli jsme dlouhým mírně stoupajícím údolím Langental na ledoveček Langenthalferner. Už od rána bylo teplo, přesto byl sníh přecejen přimrzlý. Až do nejvyššího bodu ve výšce 3131m n.m. se dalo jít v kraťasech (vyhrnutých kalhotách) a tričku. Na vrchol ke kříži jsme se po zledovatělých kamenech už ani neškrábali. I přes velké teplo byly severní svahy nad asi 2700m ještě jakž takž prašanové.

16. března 2023: Naposledy jsme byli v Alpách na skialpu v roce 2019. Koho by tehdy nenapadlo, že to bude trvat čtyři roky, než sem zavítáme znovu. Koho by tehdy napadlo, jakého šílenství jsou lidé schopni a jak rychle lze rozum neférovou hrou téměř zničit. Ale buďme rádi, že jsme tu a že "green score" ukazuje moderní auto zatím jen jako jednu z volitelných obrazovek, kterou lze stále vypnout. Nebude to tak věčně, tím jsem si jistý, ale zatím... No, tak jsme tu a jsme v podkrovním apartmánku v Gotzens, přímo pod horami. Z oken vidíme Patscherkofel, údolí Innu i protější hradbu Karwendelalpen. Můžeme pozorovat letadla startující pod námi z letiště Kranebitten. Je tu příjemně. Méně příjemné je, že je letos málo sněhu. Původní plán na dnešek byl dojet k Bergheim Fotsch a pak vyšplhat na Somen a zpět přes Potsdamer Hutte. Jenže on tam je pořád ten zákaz vjezdu a jelikož tam nebydlíme, netroufl jsem si tam vjet. A štrádovat čtyři kiláky tam a zpět ve skialpových botách se nám nechtělo. Takže jsme zvolili variantu "brod" - půjdeme sice na Somen, ale z druhé strany přes Juifenalm. Jenže když jsme tam dorazili, potkali jsme tam nějakou místní tetu a když jsem se jí ptal na podmínky, tak odvětila, že rozhodně ne, že je málo sněhu a zničili bychom si lyže. A že jde jen na kafe na Alm. Hm, takže pak tedy jedině Praxmar a Lampsenspitze. Tam to snad půjde. A šlo to. Spodní část byla slabší, sníh knapp, ale ve vyšších partiích už sněhu bylo relativně dost. Slunce se snažilo, docela smažilo, a šli jsme v triku. Na vrchol jsme museli bez lyží. Sjezd sice nebyl úplný Pulvererlebnis, ale i tak byl fajn a užil jsem si ho. Potom jsme poseděli v Gasthofu a nakonec jsme se ještě jeli podívat do Lusens kvůli zítřejší tůře. Místní Loipe byla celkem pěkná a mít běžky, nemusel bych se moc přemlouvat si tam ještě pár kiláků zabruslit.

11. března 2023: Jarní skály byly dnes opravdu ve znamení sněhu. K ránu se silně ochladilo a spustila se chulelenice s vichřicí, takže jsem byl dost zvědavý, jak to na Kosti bude vypadat. Ale tam bylo jen zachumeleno, vítr relativně v pohodě a teplota kolem nuly. Závod byl fajn. Odpoledne se počasí změnilo v rychle se střídající vánice a slunečná okna.

9. března 2023: Teplejší a chladnější období se rychle střídají. Ještě včera sněžilo a od středních poloh byla celý den teplota kolem nuly nebo nižší, dneska je teplo a leje jako z konve. V Praze se odpoledne dokonce ukázalo slunce a bylo tak teplo, že se běhat dalo v lehkém triku a kraťasech. V sobotu jsou Jarní skály a pro změnu to zase vypadá, že by mohlo opět sněžit.

6. března 2023: Během víkendu se proudění stočilo opět k severu a to mělo přinést hojné sněžení. Ale velké oči měly ty modely, takže sice něco málo napadlo, ale spíš to nestojí za řeč. Ale byla včera v horách krásná zimní atmosféra.

3. března 2023: Konec slunečného počasí, alespoň do nižších poloh, přinesla inverze a nízká oblačnost. Většinou to bývá tak, že inverzí je zalitá česká kotlina a od Jizerek na sever směrem do Polska a Německa je jasno. Jako na obrázku o fous níž z 15. února. Dneska to ale bylo přesně naopak, šedivý blivajz přicházel od severu a hory mu stály v cestě jako hradba. K nám do Liberce to ale nateklo stranou údolím Nisy.

28. února 2023: Do hor napadlo přes víkend asi 30cm sněhu, což na lyžovačku stačí bohatě. Dole v údolích spadlo míň, jen tak asi 10cm. A jelikož se tlaková výše přesouvá více k východu, sněžení ustalo a je jasno a noci velmi mrazivé. Odpoledne je ale na sluníčku příjemně.

24. února 2023: Celý týden vládlo naprosté jaro. Tedy ne že by bylo nějak moc slunečno, ale bylo hodně teplo, místy i přes deset stupňů. Běhat se dalo v tričku, ale spíš jen po asfaltu, protože lesy jsou totálně rozbahněné. Dnes se ale situace mění. anicyklóna se vysouvá nad severní Atlantik a pustí k nám po své přední straně fronty od severu, takže se nejméně na týden vrátí sníh a zima. Snad toho sněhu spadne o víkendu dost na to, aby se zas dalo lyžovat.

19. února 2023: To bruslení na Bedřichovské přehradě ve čtvrtek ráno nakonec vyšlo. Led sice nebyl úplně ideální, ale zimní krása toho jezera stála zato. Bruslit se dalo podél břehu na náledích a i tam bylo občas potřeba přejet zbytky sněhu a různé jiné nástrahy. Střed přehrady byl hrbolatý, ale na několika místech byly kruhové bruslitelné náledě. Nebo zamrzlé megalouže :-). Tím čtvrtkem ale skončila zimní legrace, protože začaly přecházet fronty a začalo lejt. Až do dnešního dopoledne, kdy jsme se nakrátko dostali do chladnějšího vzduchu, takže aspoň nahoře se ochladilo maličko pod nulu. A protože se i protrhala trochu oblačnost, zkusili jsme vyjet na Jizerku na lyže. Kupodivu tak ještě nějaký sníh byl, takže spolu s ochlazením to dalo moc hezkou vyjížďku. Ale té vodu všude, třeba na ploše před kioskem na Knejpě bylo úplné jezero a mnoho dalších bylo po trase. Všude se valily proudy vody.

15. února 2023: Dneska máme klasickou inverzi. Celá ta česká jáma je zalitá mlhou a nízkou oblačností, jen okrajové části vykukují. Jizerky díkybohu taky a protože bylo v noci jasno, přimrzlo to a ráno bylo fajn svezení. Bylo by ještě lepší, kdyby to byli bývali upravili ;-). Bedřichovská přehrada je kupodivu pokrytá ledem a nikoli sněhem, takže by tady byla jistá šance na dlouhé nože. Ale asi jedině zítra ráno.

12. února 2023: Tak je po ptákách, tlaková výše se přesunula na jihozápad a odřízla nás tím od přísunu chladného vzduchu. Ještě včera ráno mrzlo a stihli jsme si zabruslit na jablonecké přehradě, ale potom začalo z jakési rozpadající se fronty mrholit a to trvá stále. Venku je opravdu nevlídno. Jizerská padesátka se bohužel bude muset obejít bez záběrů z výšky, neboť viditelnost je tak padesát metrů.

8. února 2023: Máme za sebou několik slunečných a zejména v noci velmi chladných dnů. Včera ráno bylo na Jizerce -25°C. Sněhu je tak akorát, aby se dalo dobře lyžovat i se toulat na pásech lesem. V úterý jsem vyzkoušel novou lehkou výbavu výšlapem z Josefáče přes Milíř na Jizeru. Kromě sjezdu z MHB zpátky dolů jsem šel jen přímo lesem nebo průseky. Bylo krásně.

4. února 2023: Vlády se opět ujímá anticyklóna. Včera ještě v údolích lilo a výrazná fronta přinesla dokonce i nějaké bouřky. V noci se pak ochladilo, tlak začal strmě stoupat a déšť vystřídaly i v údolích sněhové přeháňky. Ale už jich moc nebylo, takže v lese na Ještědu byl ve spodní části spíš led než sníh. Na Pláních už bylo lépe a sněhu hodně. Dokonce se bez potíží dalo jít kolem Tetřevího kamene.

2. února 2023: Na horách výška sněhu utěšeně roste, ale jinak je počasí dost blivajz, břečka a silný vítr. U nás dole sice většinou sněží taky, ale je nad nulou a nový sníh nedrží. Dneska je to úplně aprílové, intenzivní vánice jsou střídány krátkými projasněními. Příští týden by se to mělo ale zklidnit a snad si díky anticyklóně ten sníh užijeme.

30. ledna 2023: Cirkulace se mění, nastává nám období severozápadního atlantického proudění kolem hluboké níže nad Skandinávií. Teploty asi budou o něco vyšší, ale na horách se zcela jistě dočkáme výrazného zlepšení sněhových podmínek.

25. ledna 2023: Na Jizerkách se lyžovat dá, i když množství sněhu je hraniční. Oblast tlakové výše je líheň pro mlhy na nízkou oblačnost a přesně to se už třetí den děje. Na horách jasno a v údolích humus. Dělící čára je různá, například asi ve dvou třetinách sjezdovky Skalka nebo v Bedřichově. Včera večer na běžkách jsme museli ujet až na Knejpu, abychom se dostali do nádherně čistého průzračného vzduchu a mohli se pokochat oranžovým soumrakem pod jasnou oblohou a zajímavým seskupením srpečku měsíce, Venuše, Jupitera a Marsu. Na pozorování komety C/2022 E3, která má mít asi +6mag bylo bohužel ještě moc brzo.

23. ledna 2023: Azorská a sibiřská výše se popojily šikmým pásem vysokého tlaku táhnoucím se od jihozápadu na severovýchod. To způsobuje mírné oteplení, ale jen mírné, takže sníh netaje, spíš si tak sedá. Teploty odpoledne kolem nuly a beze srážek.

21. ledna 2023: Po nádherném jiskřivém a mrazivém intermezzu ve čtvrtek dnes jako přes kopírák přechází z Itálie a Alp další níže, točí frontami a přináší sněžení. Teď už by mohlo napadnout tolik, že by to mohlo stačit na lyžování. Ve středu toho totiž nakonec zase tolik nenapadlo, u nás tak 10cm, na Ještědském hřebeni na otevřených prostranstvích možná 15cm, ale v lese bylo jen maličko. Výběh na Šámalku a Pláně byl těžký ale krásný.

18. ledna 2023: A zima je tu zpět. Nad Alpami se v rozsáhlé oblasti níže, dosud mající jádro nad Baltem, narodilo druhé samostatné jádro, putuje na severovýchod a přináší od jihu fronty, které mají v týlu chladný vzduch. A tak sněží. Do ve městě to teda není žádný prašan, spíš lepidlo to je, co se nechce odlepit z lopaty. Ale je to sníh a to je fajn.

15. ledna 2023: Probuzená Azorská výše mohutní a tlačí hlubokou níži nad Skandinávii. To dává naději na to, že současné atlantické sračky nahradí opět zimní počasí. Dneska jsme ale ještě v teplejším sektoru a tak leje jako z konve, teplota +7°C.

6. ledna 2023: Není sníh, není zima, není co psát. I když sibiřská anticyklóna existuje, atlantické cyklóny mají vrch a lifrují k nám hnusně syrový vlhký vzduch, který není ani teplý, ani studený, prostě je syrový.

2. ledna 2023: Teplé jihozápadní proudění pokračuje. Na nový rok jsme se byli proběhnout v Chrastné a byl jsem jen v tričku.

31. prosince 2022: Dnes bylo v Praze přes 18 stupňů. U nás jen asi 13, ale vlhkost 85%. Vlhké a velmi potivé počasí. Ale naděje žije, že v druhé polovině prvního týdne nového roku se proudění stočí zase víc k severu a vrátí se zima, aspoň do hor.

29. prosince 2022: Uplynulé dva dny byly ve znamení mírného ochlazení, které aspoň do vyšších poloh vrátilo záporné hodnoty teplot, nicméně jak se blíží se konec roku tak se vrací teplé západní proudění a ke kulminaci asi dojde na Nový rok, kdy se západní proudění na čas stočí dokonce k jihozápadu a teploty porostou přes deset. Co bude dál je ve hvězdách, model asi nemá cenu sledovat..

25. prosince 2022: Zima je pryč a s ní i většina sněhu. Na Bedřichově to sice vypadalo, že skalní ještě běžkují, ale asi to bude víc po kamení než po sněhu. Aspoň bylo dnes docela hezky.

22. prosince 2022: Ledové sevření trvalo tři dny, přičemž včera dosahlo svého vrcholu. Na Béďově to večer bylo místy spíš na nordické brusle než na lyže, ale zas v místech, kde byl pod ledem měkký podklad, se led prolamoval, dalo se odrazit a to pak svištělo jako blázen. Dneska bohužel zima končí a návrat je zatím v nedohlednu. I když výstup modelu se mění každým během, takže naděje stále žije.

20. prosince 2022: Jak model pravil, tak se i stalo. V ďolíku se drží jezero studeného vzduchu, ale ve vyšších vrstvách proudí výrazně teplejší vzduch od západu. A s ním i nějaké fronty, ze kterých prší a vše se tudíž balí do vrstvy ledu. Letiště Kbely právě teď hlásí -3°C, zatímco hřebeny Krkonoš mají na nule.