Stupno květen 2003

Na kolech s Lenkou a Járou Urbanovými

17.5.2003 - Bloudění díl I.

Vyrážíme z Prahy až v sobotu ráno, protože v pátek se nám nějak nechce pospíchat, balit atd. Ve Stupně jsme asi v půl jedenácté, dáme kafe a v jedenáct vyjíždíme. Trasu plánuje Jára a její nejvzálenější bod je Libín u Berounky. Z Stupna jedeme kolem nádraží, které je poměrně velké a je úvraťové. Dnes je zde minimální provoz (zdá se že jen osobní vlaky), zato dříve tu asi bývalo rušno, protože se dovídám, že se tu těžilo uhlí a o kousek dál v Břasích byl velký tovární komplex. Ve vsi jménem Vranovice bloudíme poprvé, když nemůžeme najít výjezd na jakousi cestičku (v mapě byla značená jako čárkovaně, takže možná ani neexistuje..), a tak volíme náhradní trasu. V Němčovicích obědváme - pivo, výbornou polévku a koprovku. Dál jedeme kus po silnici a pak odbočujeme po lesní cestě vlevo z kopce k Berounce. V lese by měla být jakási zřícenina, nějak jí ale nemůžeme najít. Když už to skoro vzdáváme, objevuju mezi stromy věž... zřícenina je velká, zachovalá je oválná věž a rozsáhlé zbytky paláců a druhé, válcové, věže. Od zříceniny jedeme dost krkolomnou cestičkou do Libína. Cestička je úzká, zařízlá do svahu nad Berounkou, a zarostlá, takže vidíme leda tak kulový. Občas je ještě šikmo nakloněná, takže s nohama zacvaklýma v pedálech to žádný zázračný pocit není. V jednom místě si všímám černající oblohy a vydávám krátkodobou předpověď počasí: do hodiny a půl skápne. Z Libína (doplňujeme vodu) vede naše cesta po silničkách a kus po polní cestě do Kamence, kde nás chytá deštík..je to asi hodinu a čtvrt, co jsem vydal svoji předpověď :-). V Kamenci se dočítám, že se zde vyráběl (lisováním?) vitriol z jakéhosi "vitriolového kamene" - horniny obsahující sírovku. Zajímavé, něco podobného jsem fakt netušil. Z Kamence stoupáme po loukách do kopce na vrch Hrádek a pak sjížďíme do Radnice. Při sjezdu máme opět menší orientační problémy, ale přístroj GPS nás zachraňuje ;-). V Radnicích zastavujeme v jednom malém krámku na nanuka a při té příležitosti ochutnáváme moc dobré koláčky. No a na závěr cesty se rozdělujeme, my s Ráďou děláme ještě menší zajížďku po krásných lesních cestách Radečského hřbetu a vracíme se přes Sklenou huť do Stupna. Tachometr ukazuje asi 57km, cesty byly až na onen úsek nad Berounkou dobré (většinou silnice nebo lesní cesty). Večer nám buřtíky zapíjené pivem a vínem moc chutnají.

Mapa trasy

17.5.2003 - Bloudění díl II aneb vzhůru do Brna

Dnes plánuji trasu já a opět je ve znamení bloudění. Mapy této oblasti totiž moc nesedí s terénem, tlustě značené cesty ve skutečnosti často neexistují a úplné dálnice jsou naopak značené čárkovaně nebo vůbec. V plánu máme vyjet na nejvyšší vrchol Radnického hřbetu a orientační problémy nastávají hned po vjezdu do lesa. Opět nás zachraňuje skvělý přístroj GPS ;-), takže sice klikatě ale přece jedeme lesem po krásných cestách kýženým směrem kolem vrchů Hradiště a Rumpál, přejíždíme asfaltovou silničku a stoupáme do Brna :-). Tedy vlastně spíš na Brno, protože tak se jmenuje 718m vysoký vrch - nejvyšší v Radnickém hřbetu - na němž stojí vysírač. Pardon vysílač. Výhled stojí za prd, tak se aspoň občerstvujeme čokoládou a musíme se taky poprvé schovat, protože krápe. Na šipčičníku se dočítám zase jednu zajímavost - býval zde dříve základní triangulační bod střední Evropy. Z Brna se jedeme po červené turistické značce, která vede z části krásným lesním terénem, podívat na zříceninu jakéhosi hrádku. Hrádek ten skalní výchoz sice moc nepřipomíná, ale jinak je to nádherné místo s úžasným rozhledem. Tady se schováváme podruhé. Hrádek je naším "bodem úvrati", odtud se začínáme zase vracet zpět směrem na Stupno a jak jinak než po skvělých lesních cestách a silničkách. Cestou se schováváme potřetí. V osadě Habr se zajíždíme mrknout do kempu na rybník a protože je tam hospoda, dáváme si i něco k pití (samozřejmě piwo). Není moc teplo, takže za chvíli drkotáme zubama a jsme celkem rádi, že naše cesta pokračuje do kopce, který trochu zahřeje. Na výjezdu z lesa mezi Osekem a Březinou zase bloudíme, nakonec však úspěšně nalézáme cestu z lesa ven na silnici, po níž se vracíme do Stupna. My s R. si ještě zajíždíme přes Břasy okouknout ty staré fabriky a vlečku (dávno již bohužel bez provozu). Celkem máme asi 32km převážně po lesních cestách vedoucích překrásnými jehličnatými a smíšenými lesy Radnického hřbetu. Cestou jsme nepotkali kromě jednoho cyklisty nikoho. Před odjezdem domů ještě debužírujeme - na ohni pečené uzené kuřátko s brkaší a zeleninou :-)~