Deník nejen o počasí

Aktualni data
Statistika
Graf měsíc

25. března 2019: Jaro přineslo v pátek a sobotu dva nádherné dny, slunečné, bez větru, s odpolední teplotou kolem dvacítky. Využili jsme toho na první jarní vyjížďku do Ráje. Pak se ale anicyklóna stáhla zpět na západ a po její přední straně k nám začal proudit od severu studený vzduch a dnes v něm má zase sněžit. Nejspíš to budou přeháňky "polystyrenových kuliček" jako minulý týden.

21. března 2019: Slibované anticyklonální období je tady. Zatím je ještě relativně chladno a noční teplota díky vyjasnění klesá pod nulu. Včera ráno jsem byl ještě na běžkách a bylo to moc pěkné. Nebylo to sice upravené, takže osluněná místa v nižších partiích byla zmrzlá oranice, ale ve stínu a ve vyšších partiích všude to bylo krásné svezení za krásného počasí. Kolem Knajpy bylo dokonce asi 5cm čerstvého lehkého sněhu, takže paráda.

18. března 2019: Včera jsme se dostali do teplého sektoru a odpolední maximum se podívalo dvacítce pod sukni velmi zblízka. Byl by to parádní den na jarní vyjížďku na kole, jenže únava ze sobotního závodu a velmi silný vítr to nedovolily. Dnes jsme byli naopak v sektoru studeném a bylo jen několik stupňů nad nulou a počasí aprílové, slunce střídaly intenzivní přeháňky, které byly navečer už sněhové a padaly při nich obří vločky. Poté se vyjasnilo a přízemní teplota klesla dokonce pod nulu.

17. března 2019: Bouřlivé počasí ve střední Evropě trvalo celý týden. Jednu z tlakových níží nazvali dokonce "orkán Eberhard", neboť rychlost větru odpovídala kritériu orkánu a škody jí napáchané taky. My jsme naštěstí byli skryti na Alpským hřebenem a tyto rozmary k nám tolik nedoléhaly. Až cestou zpátky jsme to chytili naplno, protože jsme jeli jedenáct hodin v silném dešti a větru. Ještě včera toto počasí doznívalo, ale aspoň dopoledne, kdy se konaly tradiční Jarní Skály, bylo jakž takž přijatelně. Teď to vypadá, že se opět váhy počasí překlopí a čeká nás anticyklonální období.

9. března 2019: Dnes odjždíme na skialpy do Osttirol. Počasí u nás stojí za hovno, zejména kvůli silnému větru, který skoro pořád fičí. Na meteostanici se mi v datech maximálního nárazu větru objevila v "trávě" kolem 15-20m/s špice 45m/s. Zřejmě nějaký zákmit, ale i tak to svědčí o síle větru, který rozkmitá celý anemometr.

5. března 2019: Na studené frontě jsme se dnes dočkali intenzivních přeháněk a teplota poklesla odpoledne během dvou hodin z osmi na dva stupně, což je každou čtvrthodinu o jeden stupeň. Na horách opět sněží. Solidní výkyvy v jednotlivých sektorech severozápadní cirkulace.

4. března 2019: Zima asi definitivně skončila. Odpolední teploty šplhají k patnácti stupňům a ještě teď večer je osm. Ale příjemně venku rozhodně není, zataženo a silný vítr dělá počasí vlezlé a nepřívětivé pro venkovní aktivity. Už podruhé jsem si dneska všim zajímavé věci - podle radaru nad námi přecházelo celkem výrazné pásmo srážek, přitom ale ve skutečnosti vůbec nepršelo.

3. března 2019: Tlakové výše ztratily nadvládu nad Evropou a cirkulace se mění na západní cyklonální, někdy severozápadní. Tak tomu bylo například včera a díky tomu aspoň na horách zůstala teplota celý den pod nulou, takže se dalo pěkně sklouznout po tvrdých jarních tratích.

28. února 2019: Tři dny a tři sporty: běh, silnička a běžky :-). Když se tohle povede, tak obvykle někdy v druhé polovině března. Letos se to však povedlo na konci února. Na horách je stále sněhu dost, například sněhoměrná tyč u Bílých buků ukazuje 120cm. V některých místech je jeho kvalita ale už dost bídná.

24. února 2019: Déšť na čtvrteční frontě proměnil hory v ledovec a trasy, které nebyly ve správný čas upraveny rolbou, jsou spíš na nordické brusle než lyže. Oba víkendové dny byly celkem chladné, dokonce i dneska odpoledne v Ráji zůstaly ve stinných partiích zbytky sněhu úplně zmrzlé. Při ranním výběhu na Ještěd se moc osvědčily nové nesmeky Venga, které držely perfektně i v seběhu po červené dolů směrem na Výpřež, kde to byl jeden led.

22. února 2019: Slunečné anticyklonální počasí nám uprostřed týdne přerušila jedna slaboučká a jedna poměrně výrazná fronta. Ta druhá přecházela dneska v noci po přední straně zmíněné anticyklóny, napršelo na ní asi 12mm a za ní se nám přechodně ochladí, takže zítra máme naději na ještě jeden ledový den. Ale pak se střed toho tlakového hrbu zas vrátí k nám a jaro bude pokračovat.

18. února 2019: Jarní počasí pokračuje. Amplituda teplot je velká, ráno obvykle pod nulou a odpoledne až k patnácti. Na mnoha místech byly překonány rekordy maximálních teplot. Firnová lyžovačka v sobotu brzo ráno z Jizerky byla opět nádherná, včerejší skialp do Krkonoš měl trochu kaz na kráse v podobě tvrdé lesklé ledové krusty, kterou byly potaženy všechny svahy kromě jižních. Na těch byl sice krásný firn, ale z hřebene kolem Violíku jich moc není. Při pohledu na modely se začínám trochu bát, aby se neopakovala absolutní dominance anticyklón nad starým kontinentem, kterou jsme zažili loni a která vedla k téměř katastrofálnímu suchu.

15. února 2019: Přišlo nám úplné jaro. Včerejší teplota atakovala desítku a vzhuch byl vlahý a voněl vlhkou půdou. Dnešní ráno na lyžích bylo krásné a firnové. Upraveno bylo sice jen napůl, ale i tak to jelo nádherně a nakonec jsem se i projel po tvrdém hlaďoučkém povrch Bedřichovské přehrady, což je zážitek, který miluju.

12. února 2019: Po víkendové oblevě, která v neděli dosáhla až do hor pěkně zatopila závodníkům Jizeské 50, kteří stále ještě jezdí klasicky na stoupací vosky, se mírně ochladilo a trochu sněží. Ale podle modelů to vypadá, že zima snad končí a blíží se jaro, protože opět se má nad námi ujmout vlády anticyklóna, ale tentokrát nepřinese arktický studený vzduch, nýbrž vlahý vzduch s odpoledními teplotami hodně nad nulou. Snad jen v noci, díky vyzařování, bude v přízemní vrstvě mrznout a tak sníh bude tát pomalu a vytvoří se jarní firnové podmínky.

9. února 2019: Až do čtvrtka vládlo příjemné zimní anticyklonální počasí, občas trochu inverzní ale slunce se taky ukazovalo. Kromě pondělní večerní klasiky jsem si to ale neužil, protože mne položil bacil. Ve čtvrtek večer přinesla mohutná cyklona z Británie změnu cirkulace a slabou frontu s ledovkou. No a teď panuje obleva, nemá ale snad mít dlouhého trvání.

4. února 2019: Tak sobota na boudách byla nakonec celkem v pohodě. Ne že by bylo krásně, to tedy opravdu ne, ale na skate to jelo dobře. Tratě byly poměrně tvrdé a rychlé. Byla obleva, ale nefoukalo nijak mimořádně a pršelo až pozdě odpoledne, kdy jsme byli zpět v chalupě. Celý den jsme potkávali borce jedoucí závod Boboloppet, 90km volně po celých Jizerkách. Ďábelské. V neděli se předpovědi celkem naplnily, hned od rána chumelilo a fičelo, takže už jsme ani na projížďku nevyrazili a rovnou jsme zvolili strategický ústup do předem nepřipravených pozic. Trochu jsem se bál, abychom se z parkoviště na Mariánské Hoře dostali, když by napadlo dvacet nebo třicet cenťáků. Nakonec tolik nenapadlo a sjet to šlo.

31. ledna 2019: Počasí se rychle střídá. V úterý se opět ochladilo a po zbytek týdne máme zase celodenní mrazy, přerušené jen včera kolem poledne sluníčkem, které prohřálo vzduch a vyhnalo teploměr lehce nad nulu. Dnes bylo slunce tlumené vysokou oblačností, ale i tak bylo krásně a ranní sklouznutí nemělo chybu :-). Bohužel na víkend vypadá přepověď nedobře, po přední straně tlakové níže nad západní Evropou k nám sice přechodně, ale zato intenzivně foukne výrazně teplejší vzduch, takže vyhlídky minimálně na sobotu na MHB jsou pět nad nulou, vítr a déšť.

28. ledna 2019: O víkendu přišla fronta a s ní konec ledového období. V sobotu chumelilo celý den a teplota se i v Liberci ještě udržela pod nulou, navzdory modelu, který vzestup teploty nad nulu počítal už na polední hodiny. Večer jsem šel pěšky do města a byla krásná atmosféra, všude klid, skoro žádná auta, lehce chumelilo... V noci ale oteplení přišlo a včera už sníh dole tekl. Do hor ale obleva nedosáhla a tak tam sněhová peřina utěšeně roste. Odpolední sklouznutí bylo příjemné, jen vítr a mlha to trochu kazily.

24. ledna 2019: Celý týden máme mrazivé lednové počasí beze srážek. Noční teploty klesají pod mínus deset a na většině území panuje inverze. My tentokrát máme to štěstí, že se nám vyhýbá. A dnes dokonce i dost kuriózním způsobem. Celá střední Evropa je jí zalitá a jen nad Jizerkami a Krkonošemi, včetně podhůří, je bezoblačné "oko".

20. ledna 2019: Anticyklona znamená v zimě jediné, inverzi. My jsme jí unikli opět na polskou stranu hor a na skialpy. Tentokrát jsme vyšplhali na hřeben přes schronisko Pod Labskim Szczytem. Bylo nádherně a výstup měl tak trochu nádech alpských výletů. Dokonce jsme se kus svezli i v prašanu z České Budky zpátky na hranici lesa. Pak jsme vyšplhali na Szrenicu a po sjezdovce zase sjeli dolů.

19. ledna 2019: Tak k nám po dlouhé době opět zavítala anticyklóna a přinesla slunečný a chladný den. Na některých místech země bylo pod mínus 10, na Šumavě naměřili k ránu dvouleté minimum -32°C. Byli jsme zase v Jakuszycích a bylo task krásně. Viditelnost daleká, sněhu spousty a dost možná ještě víc. V polské části hor zdaleka není tolik polámaných stromů jako na naší straně.

17. ledna 2019: Větší část magistrály už je průjezdná, tak jsem se i přes mizerné počasí vydal na Polubný se projet. Už cesta autem z Desné nahoru byla zážitek, protože podél silnice jsou mantinely místy snad tři metry vysoké a silnice chvílemi připomíná oraniště. Parkoviště u lesa naštěstí vyhrábnuté bylo a cesta od Václavíkovy studánky projetá rolbou taky. Ale stromů tam bylo popadaných hodně, smrky zlámané a oklizené stranou, zato břízy ohnuté jako luky a vytvářející něco jako brány. Od rozcestí dál po Jezdecké to už bylo na cestě lepší, ale kdo ví, jak to vypadalo kus dál od ní. Mlha totiž zas byla jak sviň, viditelnost do tří metrů s čelovkou na minimum, silnější svícení znamenalo bílou zeď. Dojel jsem až na Knejpu a pak přes Smědavu zpátky. Sněhulák projetý rolbou nebyl.

15. ledna 2019: Jizerská magistrála je mimo provoz. Sněhem zatížené stromy se díky vichřici lámou a blokují tratě.

14. ledna 2019: Sníh, déšť, sníh, déšť ... takhle se to střídá. Fronty nás přecházejí jedna za druhou. Včera kupříkladu skoro celý den pršelo při teplotě kolem tří stupňů. Večer přišla zase vichřice s nárazy kolem 20m/s a ochladilo se. Teď ráno mírně sněží.

13. ledna 2019: V sobotu jsme vyrazili na skialpech z Jakuszyc na Szrenicu. Pro výstup jsem zvolil stejnou cestu po zelené, po níž jsem jednou na konci listopadu nahoru běžel. Tehdy tam byl poprašek sněhu, teď snad dobré dva metry. Naštěstí před námi někdo šel na sněžnicích a byla i stopa jedněch lyží. Sněžničáři to otočili u skaliska a skialpinistu jsme dohnali o kus dál, takže zbytek cesty jsem v totální mlze hledal a prošlapával. Nahoře byla sibiř jako sviň. Viditelnost tři metry a vítr 16m/s. V chatě tím pádem krásný klídek a poloprázdno. Jenže vykopat se zpátky ven do toho svinstva, to chtělo silnou vůli. Sjižděli jsme po sjezdovce a první kousek byl naprosto příšerný. Neměli jsme brýle a nešlo otevřit oči. Ráďu to sfouklo na zem. Pak jsme se ale najednou dostali ven z mlhy, vítr se ztišil a zbytek sjezdu byl po krásném přírodním sněhu. Vzrůšo jsme ještě zažili cestou vlakem domů, protože vlak nejel kvůli popadaným stromům na trati a vezli nás do Harrachova dodávkou.

11. ledna 2019: Na čele teplé fronty dnes večer pršelo při -1 stupni. Vzápětí se srážky ale změnily zpět na sníh. Na sněhové pokrývce se ale vytvořila ledová krustička. Na zahradě máme 30cm sněhu.

9. ledna 2019: Dnešek byl ve znamení sněhového šílenství, o které se postarala tlaková níže nad Polskem. Sněžit začalo už v noci a vánice trvala celý den při teplotě kolem nuly. Napadlo dobrých 20cm vlhkého těžkého sněhu. Anemometr se zalepil a přestal měřit.

5. ledna 2019: Počasí se mění jako nálada na burze. Ještě včera sněžilo a většinu dne i mrzlo a dneska celý den propršel a vetšina sněhu ze zahrady při teplotě 3 stupně zas roztála nebo se proměnila v hnusnou kaši.

2. ledna 2019: Azorská výše se vysunula nad Anglii a způsobila, že se proudění stočilo k severu. Takže včerejší déšť vystřídalo husté chumelení a teplota spadla o 8 stupňů. Izobary jsou ale stále hodně zahuštěné, takže vítr zatím přetrvává.

1. ledna 2019: Nový rok nás přivítal deštěm a větrem při teplotě šest stupňů. Nevábnější počasí si jen stěží lze představit. Obrovský kontrast proti včerejší zimní nádheře v Jizerkách. Déšť potřebujeme jako sůl, to jo, ale snad to zas nevezme opačný extrém podle vzorce "jak na nový rok tak po celý rok".

31. prosince 2018: Poslední den v roku 2018 nám, aspoň na horách, dal ochutnat krásného zimního počasí. Nic nepadalo, nefoukalo, bylo lehce pod nulou a chvílemi svítilo slunce. V Jakuzsycích jsme si to užili, snad jen davy blbců rozšlapávajích krásně upravené tratě to poněkud kazily. Kdyby se dalo vraždit pohledem, byla by to jatka. Sněhu je tak tak, v některých nižších partiích je to na hraně pro úpravu rolbou, protože podklad je na mnoha místech mokrá bažina a sníh se do ní propadá.

30. prosince 2018: Venku panuje téměř dokonalý nečas. Severozápadní proudění je velmi intenzivní a přináší kromě vydatných srážek také silný vítr. Na horách se sníh drží, protože teplota se drží kolem nuly, v nižších partiích je ale nad nulou a sníh, pokud padá, tak hned taje a vytváří nechutnou břečku. Včera bylo lehce nad nulou i na Jizerce, ale tratě byly většinou docela tvrdé a jelo to pěkně. Až večer pak mokrý sníh zařídil pěknou kaši. Zítra se snad trochu ochladí, tak by to mohlo přimrznout. Počasí se snaží, zdá se, dohnat ke konci roku, co zameškalo. Srážky a severozápadní cirkulace byly letos vzácnější než šafrán, zato v posledních dnech roku je obojího požehnaně.

27. prosince 2018: Cirkulace se bohužel opět stočila k západu a tak se oteplilo. Ještě včera byla nulová izoterma někde kolem 650m n.m., takže na hřebeni Jestřebích hor stále panovala zima a našlo se i několik nadšenců, kteří na těch asi pět centimetrů vytáhli lyže. Dneska bohužel už zůstává pod nulou už jen na Sněžce. Všude jinde je nechutná plískanice.

24. prosince 2018: Obleva je minulostí. V noci se začalo ochlazovat a ráno jsme se probudili do sněžení. Na Kvíčale sníh ještě nedržel, ale Čížkáče byly dopoledne už pocukrované a na Jestřebkách vládla zima. I když sněhu tam bylo jen tak asi 2cm, právě tolik, aby se v tom pěkně běželo, neklouzalo to a nebořilo se to.

22. prosince 2018: Dnešní maximální teplota je 8,8°C, za uplynulých 24h spadlo 20mm deště a sníh je víceméně pryč.

21. prosince 2018: Včera je ještě na chvíli ochladilo, teplota vydržela pod nulou celý den a napadlo několik centimetrů sněhu. Tak jsme toho využili a jeli se ještě večer sklouznout do Bedřichova. Večer už to ale začalo tát a dnes už ne přes dva stupně a mírně prší.